пʼятницю, 25 березня 2016 р.

Урок природознавства для учнів 3 класу

І.М. Шевченко,
вчитель початкових класів
СЗШ  І-ІІІ ступенів №7
Світловодської міської ради
Кіровоградської області

Як рослини пристосувалися до різних умов життя
(урок природознавства для учнів 3 класу)

Мета: формувати елементарні уявлення про окремі ознаки присто­сування рослин до спеки, нестачі вологи, світла, надміру вологи; вміння розрізняти ознаки пристосування окремих рослин до різних умови жит­тя; виробляти вміння цілеспрямовано сприймати ознаки об'єктів приро­ди, встановлювати функціональні зв'язки будова — функція у природі; виховувати спостережливість, допитливість, вміння  доводити свою думку,бережне ставлення до рослинного світу.
Обладнання: вчительська  презентації на тему « Пристосування рослин до різних умов існування»,учнівська презентація « Теплолюбні рослини нашого краю», малюнки із зображенням  рослин, індивідуальні картки для заповнення таблиці, сигнальні картки взаємо-зворотного зв’язку, малюнки для об’єднання в групи.

Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Хвилинка фенологічних спостережень
-Яка зараз пора року?
- Який місяць?
- Яка сьогодні погода? Який стан неба? Яка температура повітря?Чи є опади?
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Вчитель:
-На минулому уроці  ви дізналися  про життєво важливі умови  необхідні рослинам для життя.
- Що ж потрібно рослині, щоб вона нормально росла і розвивалася? (Вода , світло, тепло, повітря, поживні речовини)
- Чи однакова кількість тепла,вологи, поживних речовин потрібна різним рослинам? (Ні)
-Для чого кожному з нас потрібно це знати? (Щоб вирощувати культурні рослини,зберігати екологічну рівновагу  в рослинному світі)
- Одним із ваших домашніх завдань було пригадати, які теплолюбні рослини ростуть в нашій місцевості,які світлолюбні, а які рослини ростуть у затінених місцях. 
(Перегляд учнівської презентації, виступи з повідомленнями)
ІV.Вивчення нового матеріалу.
1.Створення проблемної ситуації
-Розгляньте ці дві рослини.(слайд 1 ) ( На слайді зображено рослину степу - типчак і рослину лісу – веснівку дволисту)
-Що в них спільного, а чим вони відрізняються?
- Чому?( ростуть в різних природних умовах)
2.Оголошення теми  та завдань уроку( слайд 2)
-Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як рослини пристосовуються до різних умов існування і будете вчитися визначати ознаки таких пристосувань.
3. Пояснення вчителя з використанням  презентації.
 Рослини ростуть  скрізь- і на далекій півночі, і в  пекучій  пустелі, і на болоті, в полі, гаю, на берегах водойм і всамих водоймах.(слайд 3 ) Умови їх життя дуже різноманітні.  І, щоб вижити в них, рослини мають різні пристосування.
Пристосування до існування в умовах різного зволоження
Одним рослинам, які ростуть в посушливих місцях  допомагає вижити довгий корінь,що проникає на значні глибини, дістаючи навіть до підґрунтових вод. Він може перевищувати наземну частину у 50 разів і більше.   Наприклад  корінь верблюжої колючки, яка росте в пустелі досягає 20 м.( слайд3 ) А у інших рослин корінь розгалужується у верхніх шарах ґрунту, щоб вбирати якнайбільше вологи, що з’являється з короткочасними дощами . Наприклад: очиток або молочай.( слайд 4)Вони ростуть серед каміння,на сухих схилах, на піску. Але зверніть увагу на їх листя. Яке воно?( м’ясисте).Це листя накопичує під час дощу багато вологи, що рятує рослину від загибелі в посушливу пору.   Таке ж листя має молодило,( слайд 6) кактуси , алое.(слайд7) У деяких рослин посушливих місць листя навпаки-  невелике , тонке, має восковий наліт,  пухнасті ворсинки, щоб менше випаровувати вологи. Наприклад мак, ведмеже вухо. ( слайд 8)А у ковили листки згорнуті в трубочку. ( слайд 9)
 Рослини, які ростуть у місцях де є достатньо або  багато вологи  мають широкі або довгі листки, соковите стебло, короткий корінь або кореневище,
Колір листя яскраво-зелений, а у тіньовитривалих рослин лісу - темно-зелений.
( слайд 10,11 )
Пристосувалися  рослини й до різної кількості світла
Наскільки важливою є роль світла в житті рослин вам уже відомо. Але потреба у світлі у них різна. Так, береза потребує світла більше, ніж дуб, тому й росте на узбіччях чи галявинах лісу. А тіньовитривалий дуб може зростати і в його гущавині.( слайд 12 ) Ряст і проліски цвітуть, коли на деревах ще немає листків, які б перешкоджали проникненню світла.( слайд 13  )
     Чи доводилося вам спостерігати, як деякі рослини, ніби альпіністи, підкорюють стовбури рослин або стіни будівель?(слайд 14 ) Після появи четвертого і п’ятого листка верхівка рослини починає закручуватися, вигинатися і обвиває яку-небудь опору - дерево, кущ або патичок. Рослинами-«альпіністами» є горох, квасоля, виноград,хміль, іпомея та багато інших. Чому вони тягнуться вгору? ( До сонця)
Висновки
Квіткові рослини пристосовуються до життя в різних природних умовах - за недостатньої або надмірної кількості вологи, різної кількості освітлення.
4. Опрацювання статті підручника.(с.95-96)
- Прочитайте статтю підручника самостійно і підготуйтеся дати відповідь на питання:
- Що нового дізналися зі статті підручника? Про що я не говорила у своїй розповіді? ( Повітря і  ґрунт також належать до необхідних умов існування рослин. Рослини живуть у ґрунтах з різною родючістю.)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
V. Закріплення нового матеріалу.
1. Колективна робота.Складання таблиці « Ознаки пристосувань рослин до різних умов існування» ( учні заповнюють таблицю на картках)

  

У рослин, що ростуть в посушливих місцях
У рослин, що ростуть в достатньо і надмірно вологих місцях
Листя




Стебло




Корінь







У рослин, що ростуть в посушливих місцях
У рослин, що ростуть в достатньо і надмірно вологих місцях
Листя



Жорстке, опушене,товсте,м’ясисте,з восковим нальотом
Широке або довге,велике, яскраво або темно-зелене
Стебло




Товсте, соковите.
Тонке, жорстке
Соковите
Корінь


Довгий або короткий дуже розгалужений
Короткий або кореневище

2. Робота в групах. Практичне завдання « Визначення довкілля рослини за ознаками пристосування до умов існування»
 (Кожна група отримує картку із зображенням рослини, розглянувши її, визначає до яких умов існування пристосувалася певна рослина)
Спікери груп звітують за алгоритмом:
Ми розглядали рослину, яка називається…………..    ( назвати назву,якщо знаєте).
На нашу думку ця рослина має пристосування до життя в ………………
(посушливих місцях, лісі, біля водойми).
Тому, що у  неї листя ( яке?)………………..
 Стебло(яке?)…………………..
Корінь( який?)……………………….
Чи бачили ви цю рослину в природі? Де? Що ви про неї знаєте?
Вчитель: Всі ці рослини є лікарськими.(Калюжниця, подорожник, деревій,
очерет, ромашка)
3. Індивідуальна робота з використанням сигнальних карток взаємо-зворотного зв’язку.
(На екрані вчитель демонструє слайди із зображенням різних рослин. Якщо учень вважає, що ця рослина росте в посушливих місцях, то піднімає картку жовтого кольору,а якщо в місцях з достатньою кількістю вологи-картку синього кольору.)
Рослини: волошки, жалива,цикорій,анемона,шавлія,полин,брудера.
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання.
- Що нового дізналися на уроці?
- Де в житті люди використовують ці знання?
VІІ. Домашнє завдання
Прочитати статтю підручника(с.95-96). Підготувати відповіді на питання.

Завдання 3*- творче(за бажанням).

Немає коментарів:

Дописати коментар