четвер, 26 січня 2017 р.

Інтегрований урок з предметів « Я у світі» та « Музичне мистецтво» 4 клас


Тема. Роль сім’ї в житті людини. Родовід.
          Світ народних пісень. Колискові.
Мета:  узагальнити поняття «родина», «рідня», «рід»;розкрити особливості жанру народної колискової пісні;
розвивати мислення, усне мовлення, пізнавальні, слухацькі,вокальні та творчі  здібності; розширити уявлення учнів про стосунки між членами родини, про обов’язки у сім’ї;
виховувати шанобливе ставлення до всіх членів родини,любов до маминої пісні, повагу до старших та почуття гордості за свій рід.
Обладнання: ребус, картки для роботи в групах, презентації « Сторінками сімейних альбомів» , « Мамина колискова».
                                                             Хід уроку
І.Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація знань  
  1. Розгадування ребуса                                                                     

 7 Я 
       
     - Яке слово зашифроване?(Сім’я)
     2. Побудова асоціативного куща
    На дошці прикріплена картка   

СІМ’Я
      
       
- Ми часто говоримо слово сім’я. Воно таке звичне. Діти, коли ви чуєте чи вимовляєте це слово, що ви уявляєте?(Мама,тато,братик, сестричка,бабуся...)
 ( Діти називають слова, вчитель будує на дошці асоціативний кущ )
IІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
— Сьогодні на уроці ми поговоримо про найрідніших для кожного з нас людей – наших батьків, нашу родину, рід, родинні стосунки. А урок наш буде незвичайний. Ми поєднаємо
два предмета - «Я у світі» та « Музичне мистецтво»
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.     Розповідь учителя з елементами бесіди, з’ясування понять «родина», «рідня», « рід».
- Як ви гадаєте, хто становить родину?
(Тато, мама, діти – це родина,сім’я)
- А що таке рідня?
( Дід, баба, тітка, дядько, дядькові діти, тітчині діти )
- А хто становить рід?
(Вся рідня – теперішня і давнішня – це рід .)
   - Рід є найбільшим, бо це всі наші родичі. Це одне чи ряд поколінь, які пішли від одного предка: рід по маминій лінії, рід по батьковій лінії. Наші прадіди уявляли життя людей на землі як велетенське Дерево Роду. Свій маленький листочок на цьому Дереві має кожен із вас.  
       В третьому класі ви досліджували свій родовід і брали участь у конкурсі на кращого знавця свого роду.(Демонстрація деяких родових дерев)
- Діти, як ви гадаєте,для чого ми вивчаємо такі теми?
- Люди завжди берегли пам'ять про своїх прадідів. Дехто міг нарахувати сім або й більше колін свого роду.  В давнину було за обов’язок знати поіменно свій родовід від п’ятого чи навіть сьомого коліна.. Триматися свого роду, оберігати сімейні реліквії, традиції, передавати їх у спадок наступним поколінням – було обов’язком. Тих, хто цурався чи нехтував історичною пам’яттю, зневажливо називали «людьми без роду-племені».
2.Значення сім’ї для людини
      - Як ви гадаєте, для чого людині сім’я? ( турбота, допомога, підтримка, захист, любов, довіра, піклування,традиції, виховання)               
     Якого б віку і статусу не була людина, де б вона не жила і яких поглядів би не дотримувалася, вона потребує родини. Спочатку тієї, де народжується і росте, потім – тієї, яку створює сама і де ростить своїх дітей.
2. Обов’язки дітей у сім’ї.
а)Читання в особах вірша А. Костецького « Домашній твір»( Додаток А)
б)Бесіда
– Як ви гадаєте на яку оцінку заслуговує Вітько?
– Хто повинен мати обов’язки в сім’ї?
– Які ваші обов’язки в сім’ї? (відповіді дітей).
– Чи виконуєте ви їх із задоволенням? Чому?
– Кому ви полегшуєте працю, виконуючи свої обов’язки?
– Дружна родина – велике багатство. Немає нічого кращого на землі, як батьківська любов. Батьки «вкладають» у вас душу та серце своє. І ви повинні віддячувати їм за це своєю любов’ю, добротою, старанням і хорошим навчанням.
3.Робота над прислів’ями.
Вчитель
    - З давніх-давен люди шанували своїх батьків, з великою відповідальністю ставились до виховання дітей. Тому в народній творчості дуже багато прислів’їв, приказок і порівнянь на тему «Родина»
а)Читання  приказок
Скарбниця народної мудрості.
Яка сім’я – такий і я.
Яблуко від яблуні далеко не падає.
У сокола і діти – соколята.
Яке дерево – такі й квіти, які батьки – такі і діти.
Яка хата – такий і тин, який батько – такий і син
б)Робота в групах (Учні об’єднуються в групи,відновлюють деформоване прислів’я, пояснюють,  як вони його розуміють)
1 група
одною, рукою, Мати, а, гладить, б'є, другою
(Мати одною рукою б'є, а другою гладить.)
2група
 зігріває, не, а, любов, і, Дім, злагода, піч,
(Дім зігріває не піч, а любов і злагода.)
3 група
 корінням, а, людина, тримається,  сім’єю, Дерево,
( Дерево тримається корінням, а людина сім’єю.)
4 група
батька, тобі, скрізь,гладенько, й, неньку,  Шануй, то, буде,
Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько
4. Бесіда вчителя музичного мистецтва .(Використання презентації « Мамина колискова»)
   - Про дужу, міцну родину, у якій підтримують один одного, родинне вогнище, гніздо, до якого завжди хочеться повертатись складено багато народних не лише прислів’їв та приказок казок,а й пісень. І серед них є пісня, яка і тепер людину зустрічає з самого першого дня її народження на світ. Лагіднішої пісні, мабуть, нема.
- Про яку пісню йдеться? (Колискова)
- Чи співали вам  мами колискові, коли ви були ще зовсім маленькими?
- Колискова  - один із жанрів народних родинно-побутових пісень. Скільки їх створено народом, напевне і не злічити. В них серце і душа народу, ніжність і ласка материнської мови. (Слайд1)
Колискова пісня, колискова –
То найперша материна мова. 
Пахне вона м’ятою і цвітом,
Чебрецевим і суничним літом.
Пахне молоком і споришами…
Скільки в ній ласкавості і шани,
Скільки в ній тривожності людської,
І надій, і сивини гіркої… 
Колискова пісня, колискова –
То солодка материна мова.                М. Сингаївський!
5.Робота в парах
- Які асоціації  викликає колискова? Запишіть декілька з них на ваших картках.
(Учні на картках записують слова, які у них асоціюються зі словом
« колискова», озвучують їх)
Творцями і виконавцями колискових переважно є жінки – мами, бабусі, старші сестрички. Колискова – це пісня материнської душі, діалог двох сердець: дитячого і матусиного. Дитина ще не вміє говорити, а від мами вже чує колискову пісеньку, ласкавий тихенький наспів заспокоює та заколисує малюка
- Чому центральним у групі колисанок є образ матері? (Вони сповнені мріями, думками матері про майбутню долю дитини.)
6. Музичний словничок. ( Слайд2)
- Давайте звернемося до  Музичного словничка.
Колискова пісня - лірична пісня, яку виконує матір, коли заколихує свою дитину для того, щоб її приспати. Під спів неньчиної пісні виростали поети і композитори, хлібороби і сміливі воїни, філософи і мудреці, просто добрі люди.
“Якби не мамина пісня, - казав один древній історик, - наше життя було б набагато біднішим.”
7. Слухання музики.
а) ( Слайд3)
   -  Давайте послухаємо одну з чарівних колисанок – українську народну пісню «Ой ходить сон» у виконанні Квітки Цісик.
- Поміркуйте  про що розповідає  твір?
- Охарактеризуйте мелодію, темп, ритм прослуханої пісні.
- Чим колискові відрізняються від інших українських народних пісень?
б)Музичне сприймання. (Слухання пісні)( Слайд 4)
в) Обговорення.
·        Мелодія в колискових завжди проста і слова часто повторюються, щоб дитина сприймала ніжні інтонації материнського голосу. Діти ще не розуміють текст, але добре розуміють материнські інтонації, які наче охороняють і заспокоюють дитину.
·        Колискові пісні побудовані так, що їхня ритмічна рівномірність руху мелодії заспокоює, втихомирює. )
г)Засоби музичної виразності. ( Слайд5 )
     Кожна пісня має свої особливості та засоби музичної виразності, але колискові, зазвичай підпорядковуються певним правилам. Давайте перевіримо, чи відповідає цим правилам наша колискова.
8. Робота над піснею.
а) Гра «Композитори». ( Слайд 6 )
     Перш ніж ми розучимо українську колискову «Котику сіренький» у виконанні неперевершеної Ніни Матвієнко, спробуйте себе у ролі композиторів і придумайте свою мелодію на рядки цієї народної пісні «Котику сіренький, котику біленький котку волохатий, не ходи по хаті».
б) Слухання української колискової «Котику сіренький». ( Слайд 7 )
в) Розучування пісні. (1 куплет). ( Слайд 8)
   Зверніть увагу на наспівність і протяжність мелодії, м’яке та спокійне дихання, уповільнений темп.  
     Колискові пісні - це твори, в центрі яких не стільки сама дитина, а скоріше світ, в якому дитина живе — її дім, її родина.
     Не дано нам  згадати того дня, коли над нашою колискою вперше нахилилася мати. Це – мить, і це – вічність, бо мама завжди з нами, вона живе в нас і в наших дітях та внуках, в усьому нашому роді і береже нас та благословляє на добро - добра й вічна Берегиня роду людського.
9. Перегляд презентації  «Сторінками сімейних альбомів.»
Вчитель:
    - Існують різні сімейні традиції. Одна з них – створення сімейного альбому. Пропоную вам переглянути деякі сторінки сімейних альбомів учнів нашого класу.
V. Підсумок уроку
- Чи сподобався вам урок? Які висновки зробили для себе після уроку?
«Додаток А
« Домашній твір» А Костецький
Вітько сопе.
Вітько стражда,
перебира ногами.
Він за столом.
Він пише твір:
«Я помагаю мамі».
Старанно, олівець гризе
та супить брови грізно,
але нічого — хоч умри!
до голови не лізе...
Та ось
тихесенько зайшла
в його кімнату мама:
— Вітюнь, будь ласки,
в магазин
сходи за сірниками.
— Ідея! —
вигукнув синок,
а мамі:
— Ну й морока!
Сама піди! Я твір пишу
і не ступлю ні кроку.
Виходить мама.
А Вітько
швиденько пише в зошит:
«Я в магазин умить іду,
як тільки мама просить...»
Хвилин за десять мама знов
з’являється у дверях:
— Вітюнь,
картопельки начисть,
а я зварю вечерю.
— Сама начисть! —
схопивсь Вітько.
ось-ось од крику лопне.
— Я твір пишу!
Я зайнятий,
а ти — якусь картоплю!
Виходить мама.
А синок
писати знов сідає:
«Я мамі сам варю обід,
вечерю та сніданок...»
Радіє син:
— Чудовий твір!
Оцінка буде гарна!.. —
І геть не думає про те,
що він радіє марно.





Немає коментарів:

Дописати коментар